Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування
- Назвіть усі відомі вам види опадів.
- Які опади характерні у вашій місцевості в теплу пору року, а які в холодну?
- Яке значення мають опади в кругообігах води на Землі.
- Назвіть види опадів, що випадають з хмар. Безпосередньо з повітря.
- Яким приладом вимірюють кількість опадів?
- Чому на екваторі кожен день в обід ідуть зливи?
- За кліматичною картою назвіть місце на Землі, де випадає найбільша, найменша кількість опадів.
- Як називаються рівномірні тривалі опади?
а) обложні; б) зливові; в) мрячні.
- Які з перерахованих опадів випадають з хмар?
а) паморозь; б) мряка; в) іній.
- В яких одиницях вимірюється кількість опадів?
а) відсотки; б) бали; в) міліметри.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
– Які властивості має повітря? (див. §34-36)
– Чому виникає вітер? (див. §35)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сонце нерівномірно обігріває земну поверхню, від якої, у свою чергу, нагрівається повітря. І тому утворюються пояси високого і низького атмосферного тиску. Внаслідок різниці атмосферного тиску утворюється вітер. Великі потоки повітря постійно рухаються, тобто циркулюють. Значні об’єми повітря тропосфери з певними властивостями, зокрема температурою, вологістю, запиленістю, називають повітряною масою.
Своїх властивостей повітряна маса набирає від земної поверхні, над якою перебуває тривалий час.
Робота з підручником с. 126.
Схема утворення атмосферних фронтів.
Утворення теплого (а) і холодного (б) атмосферних фронтів
Циклон (а) і антициклон (б)
Повітря над суходолом та океанами нагрівається по-різному. Тому формуються центри дії атмосфери – баричні мінімуми (замкнуті області з низьким тиском у центрі), й баричні максимуми (замкнуті області з високим тиском у центрі).
Читання визначення понять «циклон» і «антициклон».
На територію України, особливо-західну частину, поширюються північноатлантичні циклони з Ісландії (як взимку, так і влітку). Бувають також південно-західні середземноморські й чорноморські циклони. Із походженням циклонів пов’язана похмура волога погода (помірно-тепла взимку і прохолодна влітку), а з антициклонами – суха погода (холодна взимку, жарка влітку).
Кількість циклонів, що проходить на Україну більша, ніж кількість антициклонів. Але антициклони рухаються повільніше, ніж циклони. Тому в цілому за рік переважає антиклінальна погода.
Завдання: намалюйте «образ» атмосферного фронту та опишіть наслідки проходження фронтів.
IV. Закріплення і систематизація вивченого матеріалу
Завдання записані на дошці:
- Як змінюється температура повітря з широтою?
- Назвіть причину переміщення повітря.
- В якому напрямку (з точки зору з на Північний полюс) обертається Земля навколо своєї осі?
- Яке повітря важче – тепле чи холодне?
- Дайте визначення поняття повітряна маса.
- Від чого залежить якості повітряної маси?
- Назвіть 5 основних типів повітряних мас Землі?
- Охарактеризувати повітряну масу за температурою, вологістю, запиленістю.
- Як утворюється теплий, а як холодний фронти?
- Чому в зоні фронту утворюється хмарність?
Поділіть наведені характеристики між циклонами і антициклонами:
- В центрі виходу високий тиск;
- Повітря переміщується від периферії до центру;
- В центрі виходу повітря піднімається вгору;
- В Північній півкулі повітря переміщується за годинниковою стрілкою;
- Сприяє утворенню хмар і опадів.
V. Завдання додому
§37, намалювати мал.. 109 (циклон і антициклон).
|