Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Діти, сьогодні до нас на урок завітав добре вам знайомий, і, напевно, ваш улюблений герой мультика — Вінні Пух. (Демонструє іграшку.) Наш герой хоче запросити вас разом з ним здійснити уявну подорож на повітряних кульках над земною поверхнею. Ось цілий «букет» різнокольорових кульок. Вони будуть ваші. І хто більше їх отримає, той разом з нашим ведмедиком вирушить на «хмаринки». Але для того, щоб отримати ці кульки, вам доведеться і Вінні Пуху, і нашим гостям продемонструвати свої знання з теми «Атмосфера».
ІІІ. Перевірка знань
1. Загадки
Про вітер
1. Рукавом махнув — дерева нагнув.
2. Без ніг біжить, без крил летить.
3. Гуляє в полі, та не кінь. Літа на волі, та не птах.
4. На городі здіймається, а під тином ховається.
5. Невидимий дух скинув з мене капелюх.
Про опади
1. Зоря-зірниця, красна дівиця, По небу гуляла, плакала-ридала, Місяць побачив — не підняв, Сонце встало і забрало. (Роса)
2. Розкидає перли свої, де лиш захоче. (Дощ)
3. Сиві воли усе поле злягли. (Туман)
4. В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній)
5. Сивий віл випив води повен діл. (Туман)
Про хмари
1. Одне рядно сім баб тягло.
2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.
3. Що повисло над землею?
4. Білі овечки по небу блукали, Впали додолу, у річку попали.
5. Без крил, а літає. Ніхто її не б'є, а вона плаче.
Про грім
1. Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.
2. Влітку чуємо, а взимку — ні.
3. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (Блискавка)
Про мороз
1. Без сокири і дрючків ставить міст через річки.
2.Хоч сам не біжить, а стоять не велить.
3. Біла морква зимою росте. (Бурулька)
2. Етап «Розминка»
1. Назвіть шари атмосфери.
2. Як вивчають атмосферу?
3. Чому висота стовпчика ртуті в барометрі зменшується при підйомі на висоту?
4. Яка головна причина утворення вітру?
5. Що таке бризи? Мусони?
6. Які ви знаєте види опадів?
7. Які явища в атмосфері впливають: а) на гідросферу; б) на літосферу?
8. Що таке погода?
9. Назвіть елементи погоди.
10. Що таке клімат?
11. Які причини впливають на клімат?
12.Які повітряні маси приносять у нашу місцевість ясну й суху погоду? Які – хмарну з опадами?
3. Самостійна робота (виконується без атласу).
АТМОСФЕРА
Тест для самостійної підготовки до тематичного контролю
1. Улітку за ясної погоди найменша температура повітря спостерігається:
а) відразу після заходу Сонця;
б) опівночі;
в) перед сходом Сонця.
2. Найнижчий атмосферний тиск спостерігається в точці:
а) M;
б) H;
в) P.
З.Якщо стрілка барометра залишається нерухомою протягом кількох днів, то погода:
а) не змінюється;
б) дощова;
в) ясна.
4.22 грудня промені Сонця падають під прямим кутом:
а) на Північний тропік;
б) на екватор;
в) на Південний тропік.
5. По радіо передали: «Вологість повітря 70%». Ідеться:
а) про абсолютну вологість;
б) від відносну вологість;
в) про те, що температура повітря збільшується.
6. Найнижчий і найщільніший шар атмосфери:
а) стратосфера;
б) тропосфера;
в) верхні шари атмосфери.
7. Різниця між найвищою і найнижчою температурами повітря називається:
а) амплітудою;
б) добовою температурою;
в) середньою температурою.
8. Головний фактор, від якого залежить температура повітря:
а) прозорість повітря;
б) кут падіння сонячних променів;
в) хмарність.
9. Біля підніжжя гори, відносна висота якої 3 км, те пература повітря становить +20°С. Яка температ\ повітря на вершині?
а) 0°С;
б) +25 °С;
в) +5 °С.
10. Повітряні маси, що формуються над екватором, і зиваються:
а) помірними;
б) тропічними;
в) екваторіальними.
11. До опадів, що виділяються безпосередньо з атмс ферного повітря, належить:
а) сніг;
б) роса;
в) град.
12. У межах північного помірного кліматичного по* знаходиться материк:
а) Африка;
б) Австралія;
в) Євразія.
Відповіді: 1 — в, 2 — а, 4 — в, 5 — б, 6 — б, 7 — а, 8 — 9 - в, 10 - в, 11 - б, 12 - в.
4. Етап. «Кросворд»
1. Прилад, за допомогою якого вимірюють атмосферний тиск.
2. Лінії, що з'єднують на карті місця з однаковими температурами.
3. Сезонні вітри, що змінюють свій напрям двічі на рік.
4. Кількість водяної пари в повітрі.
5. Сила, з якою повітря тисне на поверхню землі.
6. Прилад для визначення напряму вітру.
7. Горизонтальне переміщення повітря.
8. Вид опадів, що не випадає з хмар.
9. Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду.
Друга група
1. Горизонтальне переміщення повітряних мас.
2. Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води.
3. Прилад, за допомогою якого вимірюють атмосферний тиск.
4. Стан нижнього шару атмосфери.
5. Вид опадів, що не випадає з хмар.
6. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.
7. Прилад, що вимірює напрям і силу вітру. ,
8. Газ, що підтримує горіння.
9. Вітер, що міняє напрям двічі на добу.
10. Вид опадів, що виникають безпосередньою повітря.
5. Гра «Упізнай мене!»
На столі вчителя розкладені картки з термінами і поняттями. Учень підходить і вибирає картку, не називаючи поняття, дає його визначення чи свої пояснення. Інші мають відгадати, про що йдеться.
Тропосфера. Хмари. Опади. Вітер. Термометр. Вологість. Анероїд. Гігрометр. Клімат. Погода. Тиск. Циклон. Антициклон. Гроза. Град. Блискавка. Дощ. Сніг. Туман. Іній. Мороз. Роса.
IV. Підсумки уроку
Наприкінці уроку вчитель підбиває підсумки уроку. За рейтинговими картками всі учні отримують оцінки.
Додаткові матеріали до уроку
Вірші про погоду
МАНДРІВНИЙ ВІТЕРЕЦЬ
Битим шляхом навпростець
Мчав до моря вітерець.
Біля моря відпочив,
Сів у човник та й поплив.
ДОЩ ПОЛИВ
Дощ полив, і день такий
полив'яний.
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок старесенький
кропив'яний
Блискавки визбирує в траві.
НА ДОЛИНІ ТУМАН
На долині туман,
На долині туман упав,
Мак червоний в росі,
Мак червоний в росі скупав.
По стежині дівча,
По стежині дівча ішло,
Тепле літо в очах,
Тепле літо в очах цвіло.
На долині туман,
На долині туман упав,
Білі ніжки в росі,
Білі ніжки в росі скупав.
Попід гору дівча,
Попід гору дівча ішло,
Мак червоний в село,
Мак червоний в село несло.
За дівчам тим і я,
За дівчам тим і я ступав,
Бо в долині туман,
Бо в долині туман розтав.
* * *
«Насуплю я брови,—
говорить зима,—
І вітер з морозом повіє.
Усе скрізь загине — рятунку нема!
Під снігом замре, заніміє».
«А я засміюся,— весна відмовля,—
І сонце пекуче засяє.
Прокинуться луки, ліси і поля,
Усе зацвіте, заспіває».
* * *
Хоч спохмурніло небо весняне
Хоч обіллється дощем рясним
А тільки сонце з туману гляне —
І вже веселка цвіте над ним.
Знов веселково сіяють квіти
На чисто вмитій дощем землі.
Знов вибігають гуляти діти
І знов щебечуть пташки в гіллі.
* * *
Густо в повітрі літає сніжок
Білий, лапатий, легенький,
Тихо несміло вкриває садок,
Липне до вікон стареньких.
* * *
Хмари пливуть і пливуть у вишині,
Хто й зна, чи буде той дощик, чи ні.
Може, ті хмари вітрець пронесе.
Може, покрапає трохи — і все...
* * *
Пожовтіло листячко на кленочку,
Почорніли айстроньки в садочку.
Заховалось сонечко, не видати,
Сипле вітер дощиком кругом хати.
Стукотить і грюкає у віконця:
«А що?.. Вам не весело тут без сонця?»
Такий вітер капосний, сам гуляє,
А дітей на вулицю не пускає.»
* * *
Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі.
Стали чорними кущі,
І дерева чорні стали,
Бо листочки всі опали.
Тільки дуб стоїть у листі
І калинонька в намисті.
Припали квіти до землі,
Туман наляг кругом,
Ще день, ще два — і всі поля
Заснуть глибоким сном.
Лиш розтягнулися вітри,
Лісами зводять шум,
На нивах стебла гнуть сухі
І ломлять, мов на глум.
|