ХІД УРОКУ Організаційний момент. Актуалізація опорних знань і вмінь :
1. Назвати та показати на карті материки і океани.
2. Розгадати кросворд.
( кросворд заздалегідь накреслений на дошці, вчитель задає питання, які складені на основі раніше вивченої теми „Світовий океан". Коли буде розв'язаний кросворд, по вертикалі діти зможуть прочитати тему уроку):
1. Найбільша затока в світі ?
2. Затока в Атлантичному океані, де найвищі припливи в світі ?
3. Найглибший жолоб Атлантичного океану ?
4. Затока, де зароджується течія Гольфстрім ?
5. Тепла, потужна течія Тихого океану ?
6. Найбільший острів Індійського океану ?
|
|
1
|
б
|
є
|
н
|
г
|
А
|
л
|
ь
|
с
|
ь
|
к
|
а
|
|
|
|
|
2
|
Ф
|
а
|
н
|
д
|
і
|
|
|
3
|
п
|
у
|
е
|
р
|
т
|
о
|
—
|
Р
|
і
|
к
|
0
|
|
|
|
|
|
4
|
м
|
е
|
к
|
с
|
И
|
к
|
а
|
н
|
с
|
ь
|
к
|
а
|
|
|
|
|
|
5
|
К
|
у
|
р
|
о
|
с
|
і
|
о
|
|
|
|
|
6
|
м
|
А
|
д
|
а
|
г
|
а
|
с
|
к
|
а
|
р
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розв'язавши кросворд, вчитель оголошує тему уроку та знайомить учнів з планом уроку, який заздалегідь написаний на дошці:
Наші дії на уроці:
1. Навчимося визначати географічне положення материка.
2. Дізнаємось про історію дослідження материка.
3. Виконаємо практичну роботу.
4. Перевіримо наші знання за допомогою тесту.
Мотивація навчальної діяльності:
Вчитель пропонує учням скласти асоціативний ланцюжок до слова „Африка". Учні висловлюють свої асоціації, вчитель записує їх на дошці. ( Таким чином виявляється рівень первинних знань учнів, які стануть значно глибші після вивчення теми.)
Розповідь вчителя:
Починаємо вивчати материк, якій вам вже відомий з дитинства з казок та віршів відомих письменників. Сьогодні ви дещо поглибите свої знання про Африку. Ви дізнаєтесь, що Африка - другий за розмірами материк світу. її називають улюбленицею Сонця, бо крім вулкана Кіліманджаро, там ніде нема багаторічних снігів і льодовиків. Отож, і назва материка походить з латинської „африкус", що означає безморозний, той, що не знає холоду.
Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту і щодня ідуть дощі. Саме тут розташовані чи не найбільші в світі вологі екваторіальні ліси. А на південь і північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де іноді роками не випадають дощі.
Тут знаходиться найбільша пустеля світу - Сахара, яку перетинає найдовша річка світу - Ніл.
В Африці живуть: найбільша тварина світу - африканський слон, найвища тварина світу - жираф, чемпіон з бігу серед тварин - гепард, найбільший на Землі птах - африканський страус ( нанду), найшвидша змія - африканська мамба. До Африки відлітають птахи України: лелеки, ластівки, журавлі. Саме Африка подарувала нам такі традиційні вже для української кухні: буряки, цибулю, капусту, кавуни. Африканські продукти: какао, кава, цитрусові, банани полюбляють в усьому світі. По твердженню вчених саме Африка є колискою людства.
Завдання: прослухати текст з закритими очима, змальовуючи в своїй уяві почуте: „ Ми входимо в густий екваторіальний ліс. Душно... Темно... Ліани немов змії, обвили дерева. А дерева які високі! Не видно й вершин! Вони сягають до 80 м. Ой дивись, прямо на стовбурі дерев цвітуть білі, голубі, рожеві квіти. Це рослини-паразити. Всі дерева зелені, але одні цвітуть, інші - плодоносять. Невже Вони переплутали пори року? З-за дерев виходять горила й шимпанзе. А там - поляни. Африканці зрубують ліс, спалюють дерева, щоб розчистити ділянку під посіви...Збираються хмари, гримить, блискає, ллє дощ. Душної Нарешті ми виходимо з цього зеленого царства."
Незважаючи на те, що за вікном зовсім не африканська погода, за допомогою своєї уяви, ми з вами в Африці і як дослідники приступимо до роботи.
Вивчення нового матеріалу :
Завдання: описати географічне положення материка за планом.
( план кріпиться до дошки. Під час характеристики, вчитель кріпить до карти таблички з площею материка та назвами крайніх точок. Одночасно учні наносять на контурну карту моря, затоки, протоки та течії, що омивають материк.)
- материк щодо екватора розташований у північній і у південній пікулях (більша частина материка знаходиться у північній півкулі).
- щодо нульового меридіану Африка розташована у східній та у західній півкулях ( більша частина материка - у східній півкулі).
- крайні точки материка:
північна: мис Рас-Енгела
південна: мис Агульяс ( Голковий )
західна: мис Альмаді
східна: мис Рас-Гафун
- океани, які омивають материк: Атлантичний та Індійський;
- моря: Середземне та Червоне;
- протоки: Гібралтарська ( відокремлює Африку від Євразії), Мозамбіцька (відокремлює від Африки острів Мадагаскар);
- затоки: Гвінейська;
- течії: холодні ( Канарська, Бенгельська, течія Західних вітрів, Сомалійська) теплі ( Гвінейська, течія мису Голкового, Мозамбіцька) ;
- географічні пояси, в яких розташована Африка:
екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний.
- площа материка : 30 млн.300 тис. км ;
- найближчі материки: Євразія.
Історія дослідження материка вивчається за розповідями учнів, які отримали випереджаюче завдання.
Завдання: виконати практичну роботу № 4
„Визначення географічних координат крайніх точок Африки".
( Координати крайньої північної точки визначаються за допомогою вчителя спільно, далі учні працюють в парі).
Закріплення :
Завдання : письмово дати відповіді на питання тесту:
( питання складені для двох варіантів і представлені учням в надрукованому вигляді)
1 варіант
1. Яке море омиває Африку на півночі ?
2. Крайня південна точка материка ?
3. Яка протока розділяє Африку та Євразію ?
4. Який мореплавець здійснив подорож навколо Африки та відкрив морський шлях до Індії ?
5. Крайня західна точка материка ?
6. Який вчений вивчав внутрішні райони Африки до самих останніх днів свого життя ?
2 варіант
1. Яке море омиває Африку на північному сході ?
2. Крайня північна точка материка ?
3. Яка протока відділяє від Африки острів Мадагаскар ?
4. Хто з українських вчених досліджував материк ?
5. Крайня східна точка материка ?
6. Площа Африки ?
Домашнє завдання :
- Опрацювати § 24 ;
- завдання за вибором: підготувати повідомлення на тему: „Гори Африки".
|