Основні концепції:
- Кожна людина - унікальна, неповторна, індивідуальна; індивідуальність – це те особливе і своєрідне, що відрізняє дану людину від інших.
- Усі люди відчувають потребу в щасті, але розуміння щастя в кожного своє, індивідуальне: щастя як багатство, любов, життя для інших, задоволення і т. ін.;
- Структура рис характеру виявляється в тому, як людина ставиться до інших людей, справ, речей, до себе;
- надзвичайно важливо розвивати в людині позитивні риси характеру, оскільки той, хто ставиться уважно до інших людей, більш щасливий, ніж той, хто поводиться грубо, тому що люди йому відповідають так само;
- кожний повинен визначити для себе, що ж для нього є щастя; для цього він має спочатку розібратися в собі, навчитися себе оцінювати;
- самооцінка повинна бути адекватною.
І. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами будемо спілкуватися на дуже цікаву тему, яка хвилювала протягом багатьох тисячоліть і хвилюватиме кожну людину.
А саме: «Хто я? Який я? Що означає бути щасливим?». Ці запитання рано чи пізно ставить собі кожна розумна істота. Давайте сьогодні разом спробуємо дати відповідь на ці питання.
ІІ. Засвоєння нових знань
1. Вправа «Риси характеру». (Робота за картками.)
Розгляньте картку, прочитайте. Що означають слова на картці?
(Чесноти й вади людини). У кружечках познач знаком «+» людські чесноти, знаком «-» вади. Коли ми можемо сказати , що людина чесна, жорстока, доброзичлива?
  Щедрість
Жадібність
 Доброзичливість
 Вередливість
  Старанність
 Безладність
 Хвалькуватість
 Скромність
 Товариськість
 Замкнутість
 Розважливість
  Впертість
 Забіяка
Щирість
 Хитрість
 Ввічливість
 Брехливість
 Чесність
 Сміливість
 Боягузтво
- У квадратиках позначте риси, притаманні вам. Відповідайте правдиво, будьте чесні самі з собою. Тільки тоді ця робота принесе вам користь.
- Порівняйте риси, які визначили у квадратиках з рисами своїх однокласників. (Можете підійти до кого бажаєте.)
- Чи були повністю однакові картки?
- Зачитайте, хто бажає, свої результати. Хто не хоче ділитися своїми результатами, використайте «заборонний знак».
- Як ви думаєте, що кожен з вас для себе визначив? (Який я ? Який у мене характер?).
- Давайте разом визначимо, що ж таке характер людини? (Характер – сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці, вчинках.)
2. Робота з підручником
- Перевірте чи правильне визначення ми склали у підручнику с.45. Запишіть у свій словничок.
- А чи могло бути , що у всіх вийшло однаково? Як ви думаєте, чому?
- Ви вже, напевно, переконалися, що в природі немає двох однакових людей. Кожна людина - це неповторна особистість, індивідуальність.
Ось як про це писав В.Симоненко:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
- Знайдіть у підручнику на с.45 (1-й абзац) як пояснено поняття індивідуальність.
- Чим визначається індивідуальність кожного з нас?
- Що у вас є особливого і неповторного, такого , що не схоже на інших?
- Доведіть, що інтереси, захоплення, бажання відрізняють одну людину від іншої.
3. Бесіда
- Давайте спробуємо визначити, а чого потребує кожний з вас.
- Напишіть у стовпчик, чого б ви хотіли понад усе. На першому місці те, чого б ви хотіли найбільше.
- Чи може кожний з вас відчути себе щасливим , якщо в нього немає того, чого він прагне понад усе?
- Чому кожний з вас має свій індивідуальний набір того, що необхідно для щастя?
- Чи буде хтось із вас відчувати задоволеність, якщо не досягне того, про що бажали?
Що ми відчуваємо, коли щасливі?
Отже , щастя – це відчуття глибокого задоволення та безмежної радості.(с.44).
4. Робота з підручником
- Кожен розуміє «щастя» по-своєму. Однак, наука етика дає нам поради як відчути щастя. Знайдіть їх у підручнику на с.44, п.1, останній абзац.
(Треба замислюватися, для чого живемо, що є важливим для нашого життя, без чого не уявляємо своє життя.)
- Поміркуйте, чи може бути щасливою людина, яка усвідомлює безглуздість, безцільність свого життя, яка збагнула, що прожила життя марно? Чому таку людину не назвеш щасливою?
5. Робота над оповіданням
Читаючи оповідання, вдумайтеся у поради Оленчиної бабусі.
Про те, що означає бути щасливим,
про неповторність кожної людини
і необхідність відчути гармонію в собі
Бабуся якраз поверталася з магазину. Двері їй відчинила Оленка. Вигляд в дівчинки був засмучений.
- Бабусю! Ти мене любиш чи ні?
- Ну, звичайно.
- Тоді допоможи, а то мама не дозволяє мені дивитися мій улюблений серіал для підлітків. Усі мої подруги його дивляться. А мамі не подобається.
- А тобі дуже хочеться?
- Дуже-дуже. Коли я його дивлюсь, то відчуваю себе дорослішою. І безмежно щасливою.
- Ти, певно, жартуєш, кицю? Хіба ж це щастя?
- А що, по-твоєму?
- Все, що завгодно, але не це. Кожен уявляє собі щастя по-своєму. Для одного - це успішна кар'єра, а для іншого - гарна і дружна сім'я.
- І коли ти не вивчив уроки, а тебе не спитали, - це теж щастя!
- Ой, Оленко, - зітхнула бабуся. - 3 власного досвіду я зрозуміла, що справжнє щастя приходить тоді, коли людина навчиться жити в ладу із собою, коли її не мучать докори сумління.
Важливо навчитися дослухатися до себе і знаходити в душі рівновагу між бажаннями і можливостями.
- Добре, бабусю. Нехай і так. Але ж, дивлячись серіал, мої подружки виростають у своїх очах. їм є про що спілкуватися. А мама цього не розуміє.
- Мені здається, що ти сама себе ще досить добре не розумієш. Якщо серіал для тебе такий важливий, значить тобі подобаються його герої. І ти, мабуть, хочеш їх наслідувати. Ти не роби цього. Залишайся сама собою! Жити потрібно не чужим життям, а власним.
- Це як, бабусю?
- Це значить знайти для себе свій власний стиль, який зробить тебе не лише привабливою, але й передаватиме твою неповторність. Працюй над собою, своїм характером, бо без цього ніяке кіно не зробить тебе дорослішою.
Оленка важко зітхнула.
- А що, якщо в мені є якийсь талант, а я його не знаю? То як же його відкрити? І як мені, як ти кажеш, працювати над собою? І як почувати себе щасливою?
Тут задумався і папуга. А й справді, як?
- Як пояснила Оленці бабуся, коли приходить справжнє щастя?
- Як розуміти слова бабусі «Важливо навчитися дослухатися до себе і знаходити в душі рівновагу між бажаннями і можливостями».
Дійсно щасливою людина може себе відчути, коли досягне злагоди всередині себе. Або ще кажуть відчуває гармонію в душі. Гармонія у музиці – це співзвуччя, милозвучність звуків. У повсякденному житті – це поєднання , злагодженість, узгодженість з усім, що нас оточує. Справжнє людське щастя неодмінно передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, - з усім, що нас оточує, аж до найменших дрібниць.(Ви отримали 12 з математики, батьки подарували мобільний телефон, а ви посварилися з другом. Чи будете ви відчувати цілковите задоволення від життя?)
- Які питання виникли в Оленки після розмови з бабусею?
- Отже, щоб бути щасливим, людина має визначити, що ж для неї особисто є щастям. А для цього їй слід навчитися оцінювати себе.
Що ж означає самооцінка? Пригадайте, на початку уроку що ви визначали на картках? (Свої чесноти та вади.)
Отже, самооцінка – це оцінка людиною своїх достоїнств (чеснот) та недоліків. Самооцінка повинна збігатися з оцінкою оточуючих.
Гра «Скажи, який я».
Один учень (за бажанням) вирушає у відрядження (за двері класу). Всі учні називають позитивні і негативні риси характеру однокласника. Учитель записує їх на дошці у два стовпчики, а потім прикриває чимось. Через час «з відрядження» повертається учень. Учитель пропонує йому вгадати, які позитивні І негативні риси його характеру назвали однокласники. Після того, як учень назве усі риси, учитель відкриває дошку і надає можливість прочитати те (всі відповіді записуються в коректній формі), що про нього думають однокласники.
- А як ви думаєте, яка людина більш щаслива: з негативними чи позитивними рисами характеру? (Той, хто ставиться уважно до інших людей, більш щасливий, ніж той, хто поводиться грубо, тому що люди йому відповідають так само.)
Гра «Інтерв’ю із самим собою»
Розділіть аркуш паперу на дві рівні частини. Запишіть у правій колонці 4-5 рис характеру, які ви прагнете мати у лівій – яких ви хотіли б позбутися.
Які риси характеру вважалися найбільш бажаними, а які – ні?
Як, на вашу думку , можна виховати в собі бажані риси і як позбутися небажаних.
Виберіть яку-небудь одну з найнеприємніших рис характеру і візьміть інтерв’ю у цієї якості.
- Чому ти поселилися в мені?
- Що ти ставиш собі за мету?
- Чи подобається тобі розмовляти зі мною?
- Що я повинен роботи, щоб ти зникла?
Робота в групах. (Прийом «Оживи картинку»)
Розуміння щастя як зазначалося на початку уроку, різне. Проте, існує дещо спільне, що характеризує щастя кожної людини. На підставі цього дослідники визначили деякі «закони» щастя.
1.Чи поділяєте ви наведені тлумачення особливостей щастя й того, що означає бути щасливим? Чому?
2. Яка з наведених особливостей найважливіша для того, щоб ви
відчували себе щасливими? Поясніть свою думку.
3. «Оживити» найважливіший, на вашу думку, закон щастя. («Оживити» - це показати за допомогою міміки і жестів, без слів і коментарів обраний «закон щастя». Учні інших груп мають відгадати, який «закон щастя» ви продемонстрували.)
Деякі «закони» щастя
- Щастя не за хмарами ховається, а в труді здобувається.
- Щастя неможливо знайти, виграти або отримати в подарунок.
- Щастя — це коли тебе розуміють.
- Щастя неможливе в самотності.
- Щастя не залежить від того, хто ви і що ви маєте. Насправді щасливий той, хто вміє задовольнятися невеликим.
- Людина — коваль власного щастя.
Підсумок уроку.
- Що означає бути щасливим?
- Як розуміти відчуття гармонії в собі?
- Чому важливо правильно оцінювати себе?
«Уявний мікрофон».
- З чого твориться людське щастя?
|