Вступ
Уміє вчити той, хто вчить цікаво.
А. Ейнштейн
Учитель сердито запитує учня, чому він щохвилини дивиться на годинник.
- Тому, - відповідає учень, - що я турбуюся, як би дзвоник не перервав такий разюче цікавий урок.
Як зробити урок цікавим? Що треба для того, щоб урок вдався, сподобався учасникам, щоб його запам’ятали і він був результативним?
Дуже важливо зробити, щоб процес навчання не перетворювався для учнів у нудне й одноманітне заняття. Який він, цікавий урок? Учитель скаже: це коли діти добре відповідали, багато що опрацьовано тощо. Для учнів урок цікавий, якщо він не нудний і якщо здається, що він швидко закінчується. Тож нам – фахівцям – треба його так організувати. Для цього вчитель має необмежені можливості обирати технологію, методи та прийоми, адаптовані відповідно до особливостей класу, організовувати індивідуальну, групову, фронтальну роботу, використовувати цікаві матеріали.
Відомий дидакт Щукіна Г.І. вважає, що цікавий урок можна створити за рахунок наступних умов:
- особистості вчителя (часто навіть нудний матеріал, який пояснює улюблений учитель, добре засвоюється;
- змісту навчального матеріалу (коли дитині просто подобається зміст даного предмета);
- методів і прийомів навчання.
Якщо перші два пункти не завжди нам підвладні, то останній – поле для творчої діяльності будь-якого педагога.
Для проведення цікавого та ефективного уроку вчитель може і повинен використовувати такі стратегії навчання:
- інноваційні освітні технології ;
- нестандартні уроки чи нестандартні цікаві завдання;
- ігрові форми роботи;
- засоби мультимедіа;
- цікаві факти;
- міжпредметні зв’язків;
Цей перелік можна продовжувати. Зупинимося на деяких можливостях зробити урок цікавим.
Використання ігор, цікавих фактів, кросвордів в навчанні географії відіграє важливу роль. Вони розвивають пізнавальний інтерес до предмету, активізують навчальну діяльність учнів на уроці, сприяють становленню творчої особистості учня, дають можливість для взаємонавчання, так як передбачають групові форми роботи. Інтелектуально розвинутіші діти займають лідируюче положення, навчаючи інших. Можливість спілкування, обговорення проблем, задовольняє потребу підлітків в спілкуванні.
Включення в структуру уроку ігрових моментів може бути використано для зняття втоми і розвитку особистісної свободи і розкутості дітей, особливо слабких та невпевнених в собі.
Спостереження при проведенні деяких ігор дає можливість виявити неформальну структуру класу, тип взаємовідносин між учнями. Виявити учнів із явними лідерськими якостями і аутсайдерів. Добре продумані ігри можуть бути використані для покращення взаємовідносин всередині колективу, розвитку дружби та взаємодопомоги в класі. Вони розвивають в учнів вміння приймати рішення, брати відповідальність на себе, почуття співпереживання та взаємодопомоги. Ігри з географії разом з іншими педагогічними технологіями підвищують ефективність географічної освіти.
Гра формує найважливішу рису навчання – потребу навчатися, знати. Це те, що власне, й становить явище пізнавальної активності.
В роботі повинні бути задіяні тією чи іншою мірою всі учні. Справді, сильні учні, а також особистості з високим рівнем контактності будуть проявляти вищу активність, ніж замкнуті і слабкі. Проте слід постійно «втягувати» їх у роботу, створювати ситуації успіху. Потрібно постійно контролювати процес досягнення поставлених цілей (вони повинні бути чітко сформульовані і легко контрольовані), у випадку невдачі переглядати стратегію і тактику роботи, шукати і виправляти недоліки. Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя і учні прагнутимуть до творчості.
Ніхто не заперечуватиме, що основою шкільного навчання була, та ще довго буде триєдина система «Учитель-дошка-крейда», але якщо додати до цього нетрадиційні форми та методи, новітні технології, то отримується та унікальна формула, яка дозволить досягати найвищих результатів, а заодно й зробити урок цікавим .
А щоб не склалася думка, що наша ціль – тільки веселити й розважати учнів, хочу навести дуже доречний вислів К.Д. Ушинського:
«Зробивши цікавим свій урок, ви можете не боятися, що надокучите учням, та пам'ятайте, що не все може бути цікавим, а є й нудні речі, і вони мусять бути. Привчіть дитину робити не тільки те, що її цікавить, а й те, що не захоплює, — робити заради задоволення виконувати свій обов'язок.»
|